Dátum

Predstavenie

I. PREMIÉRA – 17. október 2019, štvrtok, 19:00

II. PREMIÉRA – 20. október 2019, nedeľa, 19:00

 

S. Mrožek: Tri noci

Bábkové divadlo v Košiciach a divadlo Thália pripravili v roku 2019 spoločný umelecký projekt nazvaný „Tradičnosť substrátu v medzikulturálnej tvorbe“. Tento projekt bol finančne podporený v rámci programu Terra Incognita realizovaný Košickým samosprávnym krajom. Jeho unikátnosť tkvie v tom, že dokázal prepojiť viaceré druhy umenia a viaceré kultúrne inštitúcie – okrem Bábkového divadla v Košiciach a divadla Thália sa partnermi projektu stali aj Východoslovenská galéria Košice (VSG) a Konzervatórium Jozefa Adamoviča. Spoločnými silami tak vytvorili platformu, ktorej základným motívom je interdisciplinárnosť v umení. Štyri samostatné subjekty poukázali na možnosti prepojenia umeleckých aktivít rôznorodých kultúrnych inštitúcií v netradičnom priestore. Ako prekročiť rámec jedného druhu umenia – divadlo, literatúra a výtvarné umenie – prostredníctvom interdisciplinárnych aktivít (divadelné predstavenie, experimentálne workshopy pre verejnosť a workshopy pre študentov konzervatórií). Cieľom bolo zasiahnuť širšie spektrum návštevníkov inklinujúcich doteraz iba k jednému druhu umenia a poukázať na súvis medzi umením výtvarným, divadelným, literárnym a hereckým. Hlavným výstupom projektu je uvedenie snovej komédie poľského autora Slawomira Mrožka s názvom Tri noci na experimentálnej scéne Jorik Bábkového divadla v Košiciach. Slawomir Mrožek patrí k najznámejším predstaviteľom tzv. východného bloku absurdnej drámy a režisér József Czajlik už jeho dielo režíroval aj v Budapešti. V snovej komédii Tri noci sa predstavia dvaja hosťujúci umelci (Lucia Hurajová, Péter Nádasdi) a dvaja členovia umeleckého súboru BDK (Erika Orgován Molnárová, Peter Creek Orgován). Dramaturgom inscenácie je Miklós Forgács, ktorý o diele prezradil:

Dvaja muži. Jedna izba. Dvaja kolegovia. Pán inžinier a pán magister. Stále na služobných cestách. Stále spolu. Domov nosia vo svojich taškách. A zrazu sa objaví tretia osoba. Žena. Žena, ktorá túži, ktorá miluje, ktorá má svoje tajomstvo. Kto je tá žena? Odteraz čo je pravdivé a ozajstné a čo je víziou a snom? Sen nemôže byť skutočnosťou?

Poetickosť a bizarnosť, precitlivenosť a groteska, neúprosná jasnozrivosť a kreatívna hmla, krehkosť a dravosť spolu vytvárajú nevšednú atmosféru a neobyčajný svet, ktorý umožňuje účinkujúcim vytvárať bravúrne herecké kreácie. Po prvýkrát na scéne JORIK uvidíte známu slovenskú herečku Luciu Hurajovú. Miesto konania: OK – OZ 3, scéna JORIK, Tajovského 4. Kapacita scény JORIK je 75 miest.

Réžia: József Czajlik

Dramaturgia: Miklós Forgács

Scénografia: Katalin Ory

Hudba: András Monori

Asistent réžie: Peter Creek Orgován

Účinkujú: Lucia Hurajová, Erika Orgován Molnárová, Peter Creek Orgován, Péter Nádasdi

“Projekt je realizovaný s finančnou podporou Košického samosprávneho kraja v rámci programu Terra Incognita”

“Projekt je jedným zo šiestich projektov realizovaných v rámci výzvy  programu Terra Incognita „Tradície inšpirujú inovácie“. Z uvedenej výzvy boli podporené Košickým samosprávnym krajom inovatívne projekty kultúrnych organizácií v jeho zriaďovateľskej pôsobnosti v celkovej  výške takmer 100 000 Eur.“

 

PREMIÉRA – 14. február 2020

 

J. Čapek – B. Mazúch: O psíčkovi a mačičke

Kniha O psíčkovi a mačičke z pera Josefa Čapeka patrí už ku klasickým dielam literatúry pre deti. Toto veselé rozprávanie o dvoch nerozlučných kamarátoch potešilo niekoľko generácií čitateľov. Našim zámerom je pripraviť pre Bábkové divadlo v Košiciach vizuálne atraktívnu inscenáciu pre detské, ale aj dospelé publikum, ktoré s deťmi do bábkového divadla prichádza. Inscenácia bude reflektovať témy spolunažívania a tolerancie medzi ľuďmi s rozdielnou povahou, vlastnosťami, schopnosťami a to vo vzťahoch partnerských, kamarátskych a priateľských. Psíček a mačička. Ocko a mamička. Brat a sestra. Chlapec a dievča. Spolužitie dvoch bytostí opačného  pohlavia často vyzerá, akoby išlo o stretnutie dvoch odlišných živočíšnych druhov. Drobné príbehy každodenných nedorozumení, starostí a pochabostí, ktoré sa odohrávajú v spoločnej domácnosti  psíčka a mačičky sú u detského publika dobre známe a obľúbené. Aj keď na nich vyrástlo už niekoľko generácií, nestrácajú na svojej pútavosti, pôvabe, hravosti a pravde. Bábková inscenácia BDK inšpirovaná nielen literárnym, ale tiež originálnym výtvarným jazykom Josefa Čapeka v niekoľkých krátkych úsmevných príbehoch ukáže detskému divákovi, že aj v ťažkostiach plynúcich z rozdielnosti je možné, ba priam prirodzené objaviť radosť – radosť z toho, že síce niekedy nie je ľahké byť spolu, no keď máme jeden pre druhého pochopenie, keď sme schopní vcítiť sa jeden do druhého, prinesie to šťastie nám obom. Psíček a mačička žijú spolu v domčeku a všetko chcú robiť ako veľkí ľudia: umývajú špinavú podlahu, pečú tortu, chodia v nedeľu na prechádzku, píšu list deťom alebo hrajú divadlo. Ich svojrázne riešenia sú však vždy originálne a zábavné. Klasická inscenácia bábkového divadla bude určená rodinám s deťmi vo veku 4 – 6 rokov. Bude v nej silne zastúpený výtvarný materiál predlohy a bude prioritne využívať dva druhy bábok – maňušky a manekýnov.

Réžia: Braňo Mazúch

Dramaturgia: Marek Turošík

Scénografia: Jan Brejcha

Hudba: Alessandro La Roca

Asistent réžie: Peter Creek Orgován 

PREMIÉRA – 28. február 2020

 

Ch. Perrault – S. Bryžaň: Kocúr v čižmách

Autor predlohy používa motívy pôvodnej rozprávky, ale zároveň ju výrazne aktualizuje. Samotná predloha hry Kocúr v čižmách má viac postáv, no naša verzia má len štyroch účinkujúcich, čím sa zvýši moment premeny vecných znakov na bábky, či priestor alebo zmenu polarity postáv. Inscenácia je obrazom aktivity priateľstva, ale súčasne aj morálneho dôsledku konania. Ak som raz odmietaný a iný mi poskytne pomoc, musím sa mu odvďačiť. No v rozprávke Bábkového divadla v Košiciach sa hrdina Jacques neodvďačí kocúrovi za pomoc. Priateľstvo, spolupatričnosť a adorovanie iného poukazuje na to, že nemusíme byť ani ľuďmi, ale musíme si v tomto svete, prehnane orientovanom na materiálnosť, vzájomne pomáhať. Je to morálny imperatív a jeho hodnotu nemôžeme ničím znižovať. Kocúr pomôže hrdinovi získať si princeznú, ale z príbehu sa dozvieme, že okrem krásy niet čo obdivovať. Všetky úskoky, odčinenie krivdy pri dedičstve vlastne uskutoční kocúr, teda metaforicky iný človek, ako sme my sami. Ďalším aspektom je aj moment poznania prezentovaného čítaním. Kto nehľadá poznatky, zapísané ako múdrosť vekov, žije len v aktuálnom čase, dokonale vyprázdnenom pre fantáziu, imagináciu a kreativitu. Hra teda humornou formou s odkazmi na aktuálny jazyk dnešnej pop-kultúry vťahuje dieťa, ale aj dospelého do sveta, kde je potrebné sa vzdelávať a poznávať. Tomu pomôže aj umenie a Kocúr v čižmách je odrazom takejto situácie v súčasnom svete. Rozprávka má komediálny charakter, karikuje neduhy a niektoré vlastnosti človeka.

Réžia: Sergej Bryžaň

Dramaturgia: Ivan Sogel

Scénografia: Oľga Savytska

Preklad: Juraj Andričík

Hudba: výber

Asistent réžie: Peter Creek Orgován

PREMIÉRA – máj 2020

 

P. Uher: Záhada zlatého kufríka

Dej príbehu začína v letiskovej hale akéhosi zabudnutého letiska. Tu sa zlatý kufrík objaví po prvý raz. Prinesie ho čudne vyzerajúci cestujúci (podľa fialovej farby pleti a štvorcových očí priletel asi z inej planéty) a chvíľka nepozornosti spôsobí jeho zámenu za kufrík cestujúceho v čiernych okuliaroch. Kufrík je síce podobný, ale svojím obsahom úplne iný. Ten, ktorý pán s okuliarmi odteraz až do konca hry úporne hľadá, totiž omylom zamenil. Po mnohých dramatických a hlavne komických peripetiách sa bláznivý príbeh uzavrie opäť tam, kde všetko začalo: v letiskovej hale onoho zabudnutého letiska. Zlatý kufrík, strážiaci si svoje tajomstvo tým, že sa nenechá otvoriť, vyhráva všetkým, čo zaplatia. Až kým sa odrazu nezasekne a jeho hranie neustane. Prihodí sa to práve vtedy, keď doputoval do Argentíny. Zlatý zázrak sa odmlčí rovno pre očami diktátora, čo tu vládne. Lenže generál-diktátor chce zázračnú hračku, o ktorej všetci rozprávajú, počuť. Ak ju do zajtrajšieho karnevalu nepredvedú, jeho majiteľovi, ktorým je akýsi bezvýznamný skladateľ, hrozí poprava. Pozná tajomstvo fungovania zlatého kufríka? A dokázal by prasknuté srdce stroja vyliečiť? Ak je pravda, že kufrík na zem spadol z inej hviezdy, treba hľadať opravára práve tam. Ako sa na ňu ale dostať? Príbeh spája niekoľko zložiek do žánrovej podoby známej ako fantaskná burleska. Prelína sa v ňom komika s lyrikou, realita s fantáziou a to všetko obrazovým jazykom hudby spolu s výtvarnosťou. Tvorcovia projektu sa tak snažia filozofické podobenstvo nadľahčiť a urobiť ho mladému divákovi prístupnejším. Inscenátori budú v predstavení využívať prostriedky súčasného animovaného divadla, ale rovnako aj postupy filmových dokrútok, tieňového a čierneho divadla. V predstavení budú použité figúry rôznych technológií, bábky, masky a samozrejme animácia, ktorá bude v inscenácii výrazne akcentovaná. Predstavenie je vhodné pre rodiny s deťmi od 6 rokov, ale pobaví sa na ňom aj mládež a dospelí.

Réžia a scenár: Pavel Uher

Dramaturgia: Ivan Sogel

Scénografia: Eva Farkašová

Hudobná spolupráca: Igor Dohovič

Pohybová spolupráca: Andrii Sukhanov

Asistent réžie: Peter Creek Orgován