Dátum

Predstavenie

PREMIÉRA – 18. október 2019, piatok, 19:00

S. Mrozek – J. Czajlik: Tri noci

Zámerom a zároveň hlavným výstupom projektu je tvorba a naštudovanie divadelnej inscenácie v spolupráci BDK a Divadla Thália. Činoherná inscenácia Tri noci je pretavením klasického diela svetovej literatúry L. N. Tolstoja Anna Karenina do už kultového žánru divadla absurdnej drámy. Kata Gyarmati, autorka adaptácie, skombinovala absurdnú frašku Slavomira Mrozeka s melancholicko-emotívnymi monológmi emblematickej postavy Anny Kareniny. Poetickosť a bizarnosť, precitlivenosť a groteska, neúprosná jasnozrivosť a kreatívna hmla, krehkosť a dravosť spolu vytvárajú nevšednú atmosféru a neobyčajný svet, ktorý umožňuje účinkujúcim vytvárať bravúrne herecké kreácie. Miesto konania: OK – OZ 3, scéna JORIK, Tajovského 4. Kapacita scény JORIK je 88 miest.

ĎALŠIE REPRÍZY UVIDÍTE AŽ V SEZÓNE 2019/2020

A. P. Čechov – A. Bergman: Úbohý Platonov

Všetkých trápi osud sveta  a mňa opäť len ženská.” (A. P. Čechov)

“Hru bez názvu” začal písať Anton Pavlovič Čechov ako sedemnásťročný študent gymnázia v juhoruskom Taganrogu, kde zostal sám, keď jeho otec zbankrotoval, utiekol do Moskvy a za ním potom zvyšná časť rodiny. Anton študoval, vyjednával s otcovými veriteľmi a tvoril. Písal túto hru niekoľko rokov, nikdy ju nedopísal a nezaradil ju do svojho zozbieraného diela. Keby sa mala inscenovať v celom svojom rozsahu, dĺžka predstavenia by sa blížila k siedmim hodinám. Dnes býva tento Čechovov raný dramatický pokus svetovými divadelníkmi často inscenovaný. Príznačné je, že pod rôznymi názvami: Bezotcovština, Platonov, Darebák Platonov, Don Juan na ruský spôsob a pod. Text provokuje potrebou ho krátiť, upravovať, po svojom interpretovať. Je v ňom veľa tragiky, humoru a Čechovovej dramatickej geniality. Ako mnoho iných divadelníkov, aj my sme podľahli pokušeniu zaoberať sa týmto textom. Nazrieť naň optikou moderného človeka, vybrať, čo sa nám zdá aktuálne, príťažlivé. Naša komorná inscenácia nesie názov Úbohý Platonov. Vyberá z Čechovovej rozmernej panoptikálnej fresky päť základných postáv, ako päť vrcholov milostného päťuholníka. Základnou témou je nechcené, ale osudové donchuanstvo. Je Platonov jednoducho darebák, alebo je to len ďalšia z obetí zlej výchovy a pôsobenia okolia? Ďalšia obeť nešťastnej zhody okolností? Kedy sa ešte môžeme na niečo vyhovárať a kedy už nám jednoducho nejde odpustiť? Kedy už nejde odpustiť premárnený talent, lenivosť, naše ubližovanie druhým? A kedy sú naše dôvody už iba obyčajné „kecy“? Miesto konania: OK – OZ 3, scéna JORIK, Tajovského 4. Kapacita scény JORIK je 88 miest.

Réžia a úprava: Aleš Bergman

Dramaturgia: Ivan Sogel

Scénografia: Sylva Marková

Preklad: Dana Lehutová

Hudba a výber hudby: Peter Creek Orgován

Asistent réžie: Peter Creek Orgován

Účinkujú: Erika Orgován Molnárová, Kristína Medvecká Heretiková/Viktória Sedláková, Jana Štafurová, Michal Novodomský, Peter Creek Orgován.

Recenzia: https://www.monitoringdivadiel.sk/recenzie/recenzia/stigmatizovany-vek/

ĎALŠIE REPRÍZY UVIDÍTE AŽ V SEZÓNE 2019/2020

 

 

W. Shakespeare, No Name – Romeo & Juliet

Ako prvú inscenáciu pri znovuotvorení scény JORIK sme pre Vás pripravili nesmrteľnú hru velikána svetovej drámy Williama Shakespeara. Mnoho rokov zrela myšlienka uchopiť Shakespearovo dielo spôsobom primeraným dobe, aj komorným podmienkam priestoru, v ktorom sa tragédia bude odohrávať. Režisér Valentín Kozmenko-Delinde na scéne JORIK v minulosti prezentoval vynikajúcim spôsobom mnoho diel svetovej klasiky od Moliéra po Strindberga. A teraz si našiel pravý čas a miesto, kde svoju predstavu po rokoch uskutoční. Čo je charakteristické pre dnešné pokusy o nový spôsob výkladu Shakespearovho diela? Že sú interpretáciou Shakespearovej doby z problematiky jeho tvorby, ale i projekciou problémov našej doby do jeho tvorby. V. Kozmenko-Delinde dokonale ovláda prácu s detailom a ten mu umožnil práve prenos do komorného priestoru scény JORIK s postavami v sústavnom pohybe. Fyzickom i vnútornom. Tým sa odkrýva niekoľko polôh vo vnútornom svete človeka. Hlavných úloh Rómea a Júlie sa zhostili herci Štátneho divadla Košice Tomáš Diro a Lívia Dujavová. V inscenácii si môžete vychutnať hudbu skupiny No Name, ktorej členovia spolupracovali pri tvorbe dramatického diela. Miesto konania: OK – OZ 3, scéna JORIK, Tajovského 4. Kapacita scény JORIK je 88 miest.

Réžia, scénografia a libreto: Valentín Kozmenko-Delinde

Dramaturgia: Ľubomír Šárik

Hudba: No Name, Igor Timko, Zoltán Sallai

Asistent réžie: Peter Creek Orgován

Účinkujú: Lívia Dujavová, Viktória Sedláková, Erika Orgován Molnárová, Jana Štafurová, Tomáš Diro, Dominik Dupľák, Juraj Fotul, Miroslav Kolbašský, Peter Creek Orgován, Andrej Sisák.

Press: Rozhovor s lídrom skupiny No Name Igorom Timkom o inscenácii Romeo a Juliet na scéne JORIK: https://music-zone.eu/hity-skupiny-no-name-umocnuju-najslavnejsi-pribeh-veronskych-milencov-v-shakespearovej-klasike-romeo-juliet/

Recenzia: Matúš Marcinčin: Vezmem ťa tam, kde milovanie nie je hriech: https://www.monitoringdivadiel.sk/recenzie/recenzia/vezmem-ta-tam-kde-milovanie-nie-je-hriech/

“Túto divadelnú hru podporil z verejných zdrojov Fond na podporu umenia”